|
Cloudburst, 2011, olja på koppar, 24,5 x 35,6 cm |
När man talar om samtidskonst menar man generellt konst av nu levande konstnärer, utbildade på en konsthögskola och som tänjer på konstbegreppet åt alla håll och kanter. Därför är det intressant att möta unga konstnärer som har en helt annan infallsvinkel och ambition än att iscensätta en psykos på Liljeholmsbron.
Patrik Graham (1974) har studerat vid
Charles H. Cecil Studios i Florence, en skola som lär ut måleriteknik enligt de gamla mästarna (exempelvis Velazquez och Van Dyck). Han har sedan slutet av 90-talet byggt en framgångsrik karriär som porträttmålare men han har även målat andra motiv, framförallt landskap. I torsdags invigde han Catarina von Baumgartens nya lokal på Karlavägen 15 med just landskapsmålningar, om än med samtida inslag. Utställningen består av ett femtontal små oljemålningar på koppar utan ram. Det lilla formatet fungerar väl, då landskapsmotiv lätt kan bli för romantiskt och kitschigt. Dessa älskade och motiv av ensamma träd, solnedgångar, öppna hav och stjärnbeströdda himlavalv som målats om och om igen genom konsthistorien. Hur tar man sig an det och gör motivet till sitt eget frågar sig eleven på Konstfack? Patrik Graham har ett annat utgångsläge, andra verktyg och han har genomfört sin uppgift perfekt. Samtidskonstögat får vila.
|
CVD Art, Karlavägen 15 |
|
Ingarö Highway Bridge, 2011, olja på koppar, 25 x 35 cm |
Något kvarter bort slog ännu ett nygammalt galleri upp sina dörrar för första gången, Lars Bohman Gallery i Jarla Partilagers gamla, fina, fantastiska rum. De valde Peter Frie som sin första utställning. Frie som gjort landskapsmålningar till sin signatur, hade dagen till ära bytt motiv till blomsterkvastar. Detta lovar Konstinspektionen att nogrannt inspektera vid senare tillfälle.
Om man är sugen på oljemåleri för framtiden rekommenderas ett besök på Ibid Projects i London som visar Anj Smith fram till 1 oktober.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar