lördag 17 mars 2012

Anders Widoff på Björkholmen Gallery, en stor utställning i litet format

"Klippa, överblivna utsikter", 1997-2012
"Skiss, klippa (låga)" är Anders Widoffs första solo-utställning på Björkholmen Gallery. Sedan 80-talet tillhör han Sveriges främsta konstnärer med många uställningar på sitt cv, krönt av ett mitt-i-karriären retrospektiv på Liljevalchs 2005.
Måleri, skulptur och ready-mades i en gränlös installation möter besökaren på Björkholmen. Som enda instruktion har Widoff lämnat "Några noter", han börjar: "Mina arbeten, min ständiga lek kretsar kring tilltro och misstro - precis som mycket annat". Poesin är också närvarande i verkens titlar.
Att konsten är en pågående process visar Widoff i skulpturen "Klippa, överblivna utsikter", som påbörjades 1997 och sedan dess byggt på. I sin enkelhet är "Cecilias trädgårdar, berörda", 2011-12, fantastiska. Två liggande målningar på akrylglas, eller är det hyllor som fångat färg som droppat från penslar i ateljén?
"Cecilias trädgårdar, berörda", 2011-12, olja på acrylglas, diptyk 7 x 60 x 20 cm vardera,
Det kan heller inte nog understrykas vilken tillgång en rik galleriscen är för konstlivet, att konstnärer får möjlighet att ställa ut och att publiken kan ta del av konsten helt gratis. Därför är det viktigt att stödja gallerierna i deras arbete. Ytterligare en vecka, fram till 24 mars, finns möjlighet att se utställningen på Björkholmen Gallery, ons-fre kl 13-18,  lör 12-16.

"Petrus", 2011-12, patinerad brons, 16x23 x24 cm, "Klippstudier, Torskanäset/2", 2011-12, olja och vinyl på duk 200x180 cm

1 kommentar:

  1. Hej Amelie Edlund,
    Jag heter Rebecca Nordström. Jag hittade denna blogg via google och måste understryka min besvikelse att bloggen inte uppdateras mer.

    Jag vill föreslå ett samarbete. Som konstvetare och snart färdigutbildad curator vill jag ha en plattform som recenserar, diskuterar och kritiserar utställningar och andra konstyttringar. Namnet på bloggen är genialt och jag vill gärna bidra.

    Om du är intresserad - Hör av dig till mig!
    Epost: rebecca.nordstrom@gmail.com
    Twitter: reb_nor
    eller på facebook.

    Vänligen,
    Rebecca

    SvaraRadera