torsdag 27 oktober 2011

Frieze Art Fair - noterat

Ett väggobjekt av Anish Kapoor speglar besökare hos Lisson Gallery. I bakgrunden en skulptur av Ai Wei Wei Foto: Linda Nylind/Frieze




Den nionde upplagan av Frieze Art Fair blev framgångsrik enligt arrangörerna. Tros det instabila världsläget rapporterades starka försäljningssiffror. 170 utställare från 33 länder gjorde årets mässa till den största samling av internationella gallerier hittills. I övrigt noterade Konstinspektionen följande:

- I osäkra lägen satsar gallerierna på säkra kort. Tunga och välkända namn syntes i montrarna. Exempelvis sålde Marian Goodman Gallery en ny målning av Gerhard Richter (högaktuell och hetare än någonsin genom sin retrospektiv på Tate Modern) för 1,5 miljoner pund.

Gerhard Richter’s “Strip (CR921-1)”, 2011, såldes för £1.5 miljoner

- Galleri Magnus Karlsson, var återigen det enda svenska galleriet. Bland svenska konstnärer syntes Klara Kristalova (Lehmann Maupin), Nathalie Djurberg (Gio Marconi) och Cecilia Edefalk (Alison Jacques). Edefalk är dessutom aktuell i november med en utställning på Parasol Unit tillsammans med Gunnel Wåhlstrand. Djurberg visas på Camden Arts Centre fram till 8 januari och Kristalova ställer ut hos Lehmann Maupin i New York med öppning 27 oktober. Kristalovas internationella framfart är ett exempel på hur just Magnus Karlssons närvaro på mässan bär frukt då han för några år sedan introducerade henne där. I år satsade Karlsson på Carl Hammoud.

- Flera gallerier visade solopresentationer vilket var tacksamt för den intrycksmättade publiken. Konstinspektionen gillade den begåvade Jordan Wolfsons skruvade animerade video hos Johann König samt Matthew Brannons känsla för grafisk form hos Casey Kaplan.

Jordan Wolfson, Masks, 2011, videostill

Matthew Brannon, skulptur i Casey Kaplans monter. Foto: Linda Nylind/Frieze
- Frame, avdelningen dit unga gallerier kan söka med enskilda konstnärer, har varit en del utav mässan i tre år. Frame är platsen där man kanske kan hitta framtidens löften, men nivån är ojämn. En monter som stod ut i bruset var Alex Zachary med installation av Ken Okiishi.

Ken Okiishi

- En speciell del av mässan utgörs av Frieze Projects, ett utställningsprogram producerat av Frieze Foundation. Det innebär att man ger enskilda konstnärer möjlighet att göra verk som inte platsar i en gallerimonter. Christian Jankowski visade upp en exklusiv Rivabåt till försäljning. Den hade två pris, för 10 000 Euro extra fick köparen konstnärens signatur på båten och därmed också ett konstverk. Eller?...

Lyxkomsumtion. Båt, konstverk eller både och? Foto: Linda Nylind/Frieze

- Nästa år expanderar Frieze stort med mässa i NYC i maj. I oktober öppnar en parallell mässa med äldre konst i Hyde Park, Frieze Masters.

- The Art Newspaper gör en daglig nyhetstidning direkt för mässan. Tidningen finns även att ladda ner som pdf.

- Att studera mässans besökare är en upplevelse i sig. Där finns: mäktiga samlare, vanliga konstälskare, curatorer, konstnärer, exhibitionister, familjer med barnvagn, kvinnor i hopplöst höga klackar och annan konstvärldsextravaganza från hela världen. En sort som särskilt kunde urskiljas kan vi kalla "konstmannen": 40 +, gallerist/samlare/curator, svart eller går kavaj, mörka jeans, någon typ av dyra sneakers, halsduk och grå tinningar. Han dök upp överallt.

Ett perfekt exemplar av "konstmannen" blänger på en skulptur av Franz West. Foto: Linda Nylind/Frieze

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar